Intercanvi a Cicles Formatius: Barcelona-Zagreb (1a part)

per Marcos Alcocer Gil darrera modificació 2020-03-25T16:00:13+02:00

For the English version, please click here!

Del 9 al 16 d'aquest mateix mes de juny, una petita representació del Puig va visitar el XV Gymnasium de Zagreb. La comitiva va estar composta per 13 alumnes i 3 professors de Cicles Formatius. L'activitat forma part de l'intercanvi entre totes dues escoles que es completarà en rebre la representació croata durant el proper mes de setembre.

El nostre propòsit era doble: per un costat, oferir una oportunitat als nostres alumnes per la pràctica de l'anglès; per l'altre, gaudir d'una experiència intercultural i preparar-los per un món sense fronteres al que persones de tot arreu conviuen.

Donada la conjuntura econòmica, per tal d'estalviar despeses i que tothom que volgués hi pogués participar, vam decidir que tant professors com alumnes s'allotjarien a la casa dels amfitrions, de manera que només s'hagués de pagar el preu d'un vol de baix cost. A més, la iniciativa va rebre el suport econòmic del PILE (Pla Integrat de Llengües Estrangeres), així com de l'AMPA del centre, la col·laboració i el recolçament dels quals volem agrair des d'aquí.

Els vuit dies de l'estada se'ns van passar en un no res, ja que els nostres colegues croats ens havien preparat un horari ben atapeït. Al dia següent de l'arribada, tant estudiants com professors vam gaudir de l'experiència de veure el funcionament d'una jornada normal al centreEl XV Gymnasium és un centre públic de Zagreb, molt similar però alhora molt diferent del nostre. Els seus resultats a les olimpíades d'informàtica, física o matemàtiques l'han portat a ésser considerada una de les escoles més prestigioses de Croàcia. Per acabar de completar l'experiència i compartir coneixements, el nostre company Roger fins i tot va gossar improvisar una petita classe sobre sistemes numèrics... i sobre la vida mateixa.

Tot seguit ens havien preparat un recorregut turístic per Zagreb durant el qual vam descobrir els llocs més emblemàtics de la capital, alhora que suportàvem els rigors de l'estiu croat. Després estudiants i profes ens vam separar, alguns per descansar i uns altres per gaudir de la ciutat.

Img_5791.jpg      Img_0065.jpg      Img_5811.jpg      IMG_5770.JPG

Al dia següent, només arribar a l'institut, ens vam ficar a l'autobús per travessar el país fins a la costa de Dalmàcia, a on passaríem les següents dues jornades. La preciosa ciutat de Zadar, plena de mar i de ruïnes romanes, va ésser la nostra primera parada i a on descansaríem fins al següent dia. Després de l'obligada visita cultural ningú ens va poder separar de l'aigua de la piscina de l'hotel i de la platja.

Img_0178.jpg      Img_5918.jpg      Img_0188.jpg      Img_5941.jpg

Hi va haver-hi qui no va descansar ni de nit, a jutjar pels esforços que alguns van haver de fer per romandre desperts durant la nostra visita al museu de la sal de Nin. Res que no pogués arreglar un bany a la mar. Finalment vam tancar la jornada amb una visita a Smiljan, a la casa on va nàixer en Nikola Tesla, una de les figures nacionals de les que els croats es senten més orgullosos. A la tornada a Zagreb, encara vam tenir forces per presenciar l'estrena de la selecció croata a la inauguració del mundial de futbol contra la selecció amfitriona de Brasil: una mena d'esdeveniment nacional que va reunir a tot el país en torn a les televisions i les pantalles gegants disposades al centre de la ciutat.

Img_6004.jpg          Img_0237.jpg          Img_0247.jpg

Img_5773.jpgE
l divendres vam passar la primera part del matí al  XV Gymnasium un altre cop. Vam participar en un petit taller al que estudiants colomencs i zagrebins van preparar unes presentacions conjuntes, a les que reflexionaven sobre l'impacte que estava causant sobre ells l'experiència i quines coses estàvem descobrint els uns dels altres. La jornada es va completar amb una visita al museu tècnic de la ciutat, a on vam poder fer un recorregut que simulava una de les antigues mines croates, i vam assistir a una segona demostració pràctica dels descobriments d'en Tesla, intervenció dels nostres alumnes inclosa.

Dissabte al de matí, i després d'una visita al Museu de les Relacions Trencades (una de les exposicions més originals que es poden trobar a tota Europa, guardonada internacionalment), vam gaudir d'unes espectaculars vistes panoràmiques sobre la ciutat. La resta del cap de setmana, els estudiants van disfrutar d'una mica de temps lliure en companyia de les seves famílies d'acollida.

No sabem ben bé com, l'hora de tornar havia arribat ja, quan més a gust ens sentíem i més familiriatzats ens trobàvem a terres croates. Vam descobrir que l'experiència de conviure al si d'un grup de persones amb les que només et pots comunicar en anglès va esdevenir reveladora pels nostres alumnes. Van prendre consciència de la importància de la llengua franca i van poder posar les seves habilitats a prova (la majoria, per primer cop). I no només van sobreviure, sinó que a més van ésser capaços de construir lligams.

A l'aeroport ens vam acomiadar tots plegats en una barreja de plors, cançons, rialles i abraçades, amb la promesa de retrobar-nos passat l'estiu i amb el desafiament de correspondre a l'hospitalitat de gents amb altres costums i que parlen unes altres llengües, però que en només uns dies ja havien esdevingut part de les nostres vides.