Presentació
Un codi és
un conjunt de signes i de regles per fer-los servir. Dels codis creats
pels éssers humans, la llengua és el més empleat: les paraules són
signes i la gramàtica, les regles de combinació. La llengua és un
codi obert i interactiu; pertany a la comunitat. És un codi obert perquè
els seus usuaris (els parlants) creen i incorporen contínuament noves
paraules i noves fórmules expressives. La llengua és un organisme
viu, en transformació permanent.
Mijail Bajtin
(1898-1975), el teòric rus de la literatura, parlant de la llengua
materna, deia que “en totes les seves orientacions, la paraula pròpia
es troba amb la paraula aliena i no pot deixar d’entrar en interacció
viva, intensa, amb ella”. Tota paraula té un sentit dialogístic,
interactiu, i aquest sentit “es l’orientació natural de tota paraula
viva”. En aquest sentit, si la llengua fos un codi tancat, seria un
codi condemnat. Sense el seu sentit dialogístic la paraula mor; amb
ell, recupera la seva força germinativa.
La llengua
és de tothom, no té propietaris individuals, malgrat que hi hagi usuaris
que intentin fer-la seva manipulant el sentit de les paraules i fent-ne
un ús desviat. De vegades pot semblar que aquests usuaris hagin aconseguit
el seu propòsit i que algunes paraules estiguin gastades i hagin perdut
el seu significat. Pensem, per exemple, en paraules com ètica, llibertat,
comunitat... ¿Són paraules velles o joves? ¿Han nascut fa temps
i ja no tenen sentit? ¿Hem de treure’ls la pàtina per saber què
signifiquen?
Les paraules
aparentment desgastades recuperen el seu sentit quan es fan servir amb
coherència. La força de les nostres paraules prové dels nostres actes:
si vivim com parlem, són coherents. Si prediquem una cosa i en fem
una altra, són incoherents.
Richard Stallman
és un home coherent. La força de les seves paraules neix de la identificació
amb els seus actes. Les seves paraules i els seus actes constitueixen
una magnitud contínua, una unitat. Quan parla d’ètica, de
llibertat, de comunitat, de software... sentim la força d’aquestes
paraules. En el seu discurs, és a dir, en la seva vida, aquestes paraules
són joves: tenen més futur que passat. El món que anuncien aquestes
paraules encara s’ha de fer, és treball de tothom.
El software
és un codi, un conjunt de programes, instruccions i regles per executar
determinades tasques en un ordinador. La paraula software
és anglesa, doncs les paraules, com les idees, afortunadament, viatgen,
no coneixen fronteres i, de vegades, arrelen i es naturalitzen en una
altra llengua com una manifestació de mestissatge, sempre enriquidor.
No tothom reconeix els beneficis dels mestissatges, és veritat (els
prejudicis i els interessos particulars ho impedeixen), com no tothom
reconeix que si la llengua la fan tots els seus usuaris, amb el software
hauríem de fer el mateix.
Per recuperar el sentit original d’algunes paraules primer han de perdre adherències; per exemple, l’adjectiu que alguns, interessadament, han afegit a alguns substantius de manera quasi inseparable. El substantiu software està llastrat per un adjectiu que no el deixa volar lliurament: privatiu. Un ocell engabiat no és un ocell de veritat; no tothom en pot gaudir, ni del seu vol ni del seu cant. Amb el software privatiu passa quelcom semblant, perquè un codi tancat ni és interactiu ni és de tothom (solament de qui en té les claus).
Mentre hi hagi
un codi privatiu, hi haurà un impuls llibertari per obrir-lo, per modificar-lo
i, sobretot, una voluntat de crear codis oberts. Aquesta tasca creativa
no pot ser —ni tampoc hauria de ser— obra d’un individu, sinó
d’una comunitat capaç d’interactuar i d’intercanviar els seus
coneixements. Aquest és un principi ètic: tornar les claus del codi
a tots els usuaris. Un principi ètic perquè és comunitari: tots aprenem
dels altres, tots (també els més savis han après sempre dels altres),
i tornem als altres el que n’hem après, enriquit pel que era nostre.
El programa
d’aquesta revolució per a la creació, la difusió i l’intercanvi
del coneixement té un principi bàsic: “substituir el software privatiu
pel software lliure. La idea del software lliure constitueix en si mateix
una filosofia. La idea és que l’usuari d’un ordinador tingui
el dret a saber què fa el programa. Té el dret de canviar el programa
i de difondre’n còpies entre els seus aliens, amb o sense canvis.
Aquesta idea ètica és la base del moviment GNU. Tot el que fem és
per garantir aquests drets”, diu Stallman en una entrevista recollida
en aquesta publicació.
Ètica, llibertat,
comunitat, drets... són paraules que, com hem vist, constitueixen la
columna vertebral del codi GNU/Linux i formen part del vocabulari habitual
de Richard Stallman. Ara bé, a aquestes paraules, n’hi hauríem d’afegir
d’altres. Per exemple, generositat... Però... què té a veure la
generositat amb les coses de les quals hem parlat fins aquí?
El curs passat,
Víctor Carceler, professor d’Informàtica al nostre institut, va
tenir un somni: convidar Richard Stallman a Santa Coloma. Sabia que
la generositat del fundador del GNU no té límits, com tampoc en té
la seva creativitat. Aquest somni és avui una realitat. Georges Seferis,
el poeta grec, tenia raó: “La vida és el que hem donat”. Gràcies,
Víctor; gràcies, Richard Stallman, pel vostre entusiasme i per difondre
la filosofia del GNU entre nosaltres.
Paco Gallardo
Director de l’IES Puig Castellar