Un vell conflicte
Un vell conflicte: Què passa a Palestina?
Actualment, el territori del poble palestí, Gaza i Cisjordània, és el 22% de la Palestina històrica. Israel manté l’ocupació malgrat que el Consell de Seguretat de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), el 1967 va exigir, en la resolució 242, la retirada de l’exèrcit israelià dels territoris ocupats.
A principis del segle XX, la població jueva a Palestina no arribava al 10% de 550.000 habitants, i va créixer fins al voltant del mig milió al 1947. Aquesta immigració va provocar una forta pressió sobre la població palestina originària i la lluita per la terra de Palestina. En la guerra de 1948, l’Israel va apropiar-se del 78% del territori de la Palestina històrica, i en va expulsar la majoria de la població. En la guerra de 1967, Israel va ocupar el 22% restant (Gaza i Cisjordània).
La primera Intifada (1987-1993), la revolta popular d’homes, dones i infants a Gaza i Cisjordània, volia posar fi a l’ocupació i forçar Israel a negociar. El juliol de l’any 2000 es van iniciar unes noves negociacions a Camp David.
En definitiva, cal lluitar per millorar les coses: que Israel posi fi a l’ocupació, que cessi tota violència, que es respectin les resolucions de l’ONU i que es pugui arribar a una coexistència pacífica i segura entre l’estat israelià i el futur estat palestí.
Yolanda Fernández Medina (2n d’ESO)
¿Qué pasa en Palestina? Lo que pasa en Palestina es que hay una disputa por territorios. Los israelitas han entrado con tanques en territorios palestinos y eso ha llevado a algunos palestinos a provocar atentados contra los israelíes.
¿De dónde viene este conflicto? Este conflicto viene del momento en que llegaron centenares de miles de europeos de religión judía a Palestina, donde crearon el estado de Israel. A principios del siglo XX, la población judía en Palestina no llegaba al 10% de 550.000 habitantes, pero creció hasta llegar a más de medio millón en 1947. Europa desde entonces tiene una gran responsabilidad en este conflicto, pues los gobiernos europeos no fueron capaces de crear unas condiciones seguras para la población.
¿Por qué hay refugiados palestinos? Israel, durante la primera guerra con los árabes en 1948, expulsó a cerca de 800.000 palestinos. Cuando la guerra acabó, el ejército israelí no dejó que volvieran a sus casas. En 1967, en la segunda guerra entre árabes y judíos, pasó lo mismo. Hoy aquellos refugiados palestinos son más de cinco millones de personas que no pueden volver a sus lugares de origen y que no han recibido ninguna indemnización.
Ha habido bastantes negociaciones para llegar a la paz en este conflicto. En una de las negociaciones se llegó al acuerdo de que los israelitas abandonaran una parte del territorio ocupado. También han estado a punto de acordar que judíos y palestinos formaran un solo estado, pero esto no salió bien. Ahora todavía continúa el conflicto.
¿Qué hace falta para evitarlo? Primero apoyar a las ONG que trabajan por la paz. Que Israel abandone los territorios ocupados y que los palestinos no utilicen comandos suicidas contra la población israelí. Y de esta manera, al final, quizá se llegue a una convivencia pacífica entre israelíes y palestinos.
Samuel López (2n d’ESO)
[Aquests comentaris van estar publicats a la revista Sota el cel del Puig, núm. 14, maig de 2003.]